Главная
Який Фенікс народиться зі згарища світової гібридної війни?
Життя завжди з тріском ламає всі формули.
І розгром, хай який він потворний, може виявитися єдиним шляхом до відродження.
Антуан де Сент-Екзюпері. «Військовий льотчик»
Понад чотири роки активної гібридної війни, безліч зусиль учених і експертів у сфері аналізу нового феномену, — але в підсумку ми все ще в стані дуже фрагментарного розуміння того, що відбувається.
Усе свідчить на користь того, що рівень аналітичних рефлексій щодо геостратегічної ситуації досяг певної критичної межі, яка нагадує глухий кут. Осмислення гібридної війни як «речі в собі» ніяк не вийде за свої внутрішні обмежувачі, не стане «річчю для себе». У рамках цього глухого кута ми будемо лише заглиблюватись у деталі (в конкретні прийоми агресора, в його тактичні дії і такі ж короткострокові наслідки). Безперечно, подібні дослідження — які (зовні) в цілому небезпідставно претендують на стратегічність — доволі вагомі, важливі й затребувані. Однак весь сенс гібридного методу ведення глобальної війни як такої полягає в тому, що конкретні методи повторюються нечасто, а якщо повторюються, то не виходять за межі нормативно-правових параметрів демократичних систем.
«Щойно війна стає реальністю, будь-яка думка, що не бере її до уваги, починає сприйматися як хибна», — не можна не погодитися з Альбером Камю.
Усі нинішні рефлексії відносяться скоріше до етапу важкого й болісного визнання простого факту: ми не були готові ні до агресії, ні тим більше до її наслідків. Ми бачили, як ворог реалізовує свої задуми, як консолідує зусилля і застосовує весь накопичений деструктивний ресурс, і при цьому допустили те, що сталося. Як показали згадані дослідження — причин для цього було безліч, і ми все ще продовжуємо їх рефлексивно переосмислювати. Більше того — ми, швидше за все, тактично програли цю фазу агресії: світовий порядок справді було зруйновано. Це слід прийняти і думати про те, як не програти війну загалом. Адже ставка в цій війні — життя демократичної моделі як такої.
Ключова проблема в тому, що нинішній підхід до аналізу російської агресії не більш ніж ретроспективний, майже без проекції у майбутнє. Адже в основі своїй він апелює до кількох простих ідей: звичний нам світовий порядок усе ще існує; нічого іншого на його місці вже бути не може; те, що залишилося, має бути збережене за будь-яку ціну. І якщо ми зрозуміємо, як противник реалізує агресію і як він атакує нашу систему, ми зможемо не тільки йому протистояти і «захистити» її, а навіть «відновити» все як було, повернувшись до більш-менш безпроблемного status quo (точніше, до рівня проблем, що непорівнянний з нинішнім). При цьому, дозволю собі повторитися, світового порядку, який був до 2014 року, вже не існує — сьогодні ми спостерігаємо його своєрідні геополітичні «фантомні болі». І «болить» те, чого насправді вже немає, або, як мінімум, те, що радикально змінилося. «Болять» міжнародне право і міжнародна стабільність, зрозумілі нам системи геополітичних координат і геоекономічних відносин, а також багато іншого. Усе це або вже зникло зовсім, або ось-ось зникне.
Але більшість дослідників (особливо на Заході) продовжують свою «охоронну» діяльність — рятують «європейський порядок», захищають «цінності», підтримують «демократичну систему».
Однак це жодним чином не позначається на реальності — пожежа гібридної війни палає чимдалі яскравіше. А процеси, які вона спричинила, входять у нові, непередбачувані фази — і світ іде шляхом стрімких трансформацій.
Нова геополітична пожежа на старих геоісторичних жаринах
Ми повинні брати з минулого вогонь, а не попіл.
Жан Жорес
Не так давно я наголошував, що ми рухаємось у «нові 80-ті». Власне, сьогодні ми справді перебуваємо в цій фазі — ми стикаємося з тими самими викликами, ми фіксуємо ті самі методи, ми намагаємося реагувати тими самими діями.
Однак це таки «нові 80-ті», а не реальні 80-ті роки ХХ століття. Як «модерн» і «постмодерн» відрізняються не просто одним коротким префіксом «пост», а прірвою підходів між ними, така ж глибока прірва між цими двома історичними періодами. Логіка боротьби 1980-х була в захисті демократичного світового порядку і демократичної системи. Вона щойно набула (в 1960–70-х роках) — під впливом реалій холодної війни — нової якості і нової філософії. Ми повинні чітко розуміти, що Захід 1950–60-х років був лише прелюдією до тієї моделі, яка викристалізувалася до початку 80-х і яку той-таки Захід вирішив захищати радикально — вести холодну війну з Радянським Союзом на ураження однієї з систем.
Ми не можемо проігнорувати і того факту, що демократичний світ, який ми всі знаємо, сам став багато в чому продуктом цієї холодної війни — він формувався під захистом інститутів, покликаних захистити Захід від СРСР, від його можливої прямої воєнної агресії. Велика частина концепцій НАТО до початку 1990-х полягала в підготовці до відбиття саме такої агресії, до застосування конвенціональних збройних сил по всьому геополітичному театру бойових дій, до стримування і взаємного обмеження. Холодна війна багато в чому стала кузнею політичних і нормативно-організаційних моделей західних країн. І ці моделі успішно існували дотепер.
Найкраще це видно на прикладі моделей інтеграційних процесів. Проект Європейського Союзу, НАТО, інших менш успішних або тимчасових альянсів — усе це родом звідти, з періоду холодної війни, все це було сформовано як відповідь на виклики того моменту, виклики того часу.
З паленища кінця Другої світової війни, з жарин холодної народився оновлений західний демократичний проект, який став політичним та ідеологічним орієнтиром для більшості країн світу і який виявився настільки вдалим, що Захід був готовий його захищати всіма доступними способами.
Цей процес і важливість моменту (кінець 40-х років) дуже добре відчували батьки-засновники ЄС. Вони ж тоді бачили і глибинний потенціал проблем ЄС у стратегічній перспективі: один з «батьків-засновників» ЄС Жан Моне перед смертю зізнався: якби він мав можливість розпочати процес європейської інтеграції заново, то почав би не з економіки, а з культури. У якомусь сенсі нинішній «глухий кут» євроінтеграції — від Brexit до Каталонії — виник саме через те, що під впливом геоідеологічних імперативів холодної війни в основу європейської інтеграції було покладено пріоритети виключно військово-політичні та політико-економічні, тоді як культурно-гуманітарні чинники було винесено «за дужки» інтеграційної проблематики. У результаті зовні успішні європейський і євроатлантичний проекти виявилися не здатними сформувати перспективні відповіді викликам тероризму і мультикультуралізму, міграції та популізму. У свою чергу на подібних «недопрацюваннях» Заходу дедалі активніше й ефективніше грає Росія, «відтіняючи» їх у т.ч. своїми внутрішніми «духовними скрєпами» і зовнішньою новою версією геокультурного месіанства.
І велика частина інститутів безпеки, сформованих у той час (починаючи з «Європейського оборонного співтовариства» по-де-голлівськи, яке швидко себе вичерпало), була спрямована на те, щоб захистити ці починання, не дати супротивнику їх знищити. Точкою, яка відокремила те, що було і чого вже не буде, від того, що має відбутися, — стала знаменита промова сера В.Черчилля в американському Фултоні (5 березня 1946 р.) Саме з неї, за словами Рональда Рейгана (якому випало розпочати фінальний бій з СРСР за майбутнє демократичного світу), і «народився сучасний Захід».
Фултонська промова була справді важливою віхою. Коли Черчилль виголошував її, криза вже сягнула найвищої напруги — в ті дні президент Трумен навіть погрожував застосувати проти СРСР атомну зброю, а в штабі генерала Ейзенхауера доопрацьовувався план Totality — перший з серйозних американських планів масштабної війни з СРСР.
Промова у Фултоні зафіксувала геоісторичну макрооцінку, з якою всі погодилися: хоча Велика війна й закінчилася, Захід постав перед викликом з боку Радянського Союзу. І цей виклик — не короткострокова незручність, бо в його основі принципові, глибинні суперечності, які не можуть бути вирішені мирним співіснуванням двох систем, оскільки одна з них — антигуманна й несправедлива.
Багато слів з цієї промови Вінстона Черчилля наче про нинішній день: «на даний час війна може спіткати будь-яку країну, хоч де б вона лежала між заходом і сходом», «по всьому світу далеко від кордонів Росії створено комуністичні п'яті колони, що діють у повній єдності й абсолютному підпорядкуванні директивам, які вони отримують з комуністичного центру»,» я не вірю, що Росія хоче війни. Чого вона хоче, так це плодів війни і безмежного розповсюдження своєї потуги й доктрин», «я виніс переконання, що вони [наші російські друзі] нічого не поважають так, як силу, і ні до чого не мають менше поваги, ніж до військової слабкості».
Як попередній висновок можна сміливо констатувати, що ми з усією очевидністю підійшли до моменту, коли нам потрібен «новий Фултон». «Велику перевагу отримує той, хто досить рано зробив помилки, на яких можна вчитися», — попереджав сер В.Черчилль. І в нас така можливість є — ми всі (демократичні держави) вже зробили низку помилок, які можуть нам коштувати цілісності проекту: проігнорували імперську Росію, заплющували очі на її реваншизм, економізували відносини там, де їх слід було політизувати. Однак чи не погіршимо ми ситуацію і чи отримаємо переваги в «новому чудовому світі» — залежить вже від нас.
Не можу не зазначити: наші західні партнери все ще сподіваються, що не повторять помилок 1930-х років (які призвели спочатку до Другої світової, а за нею — і до холодної війни), хоча де-факто роблять це вже зараз. Я хотів би нагадати їм слова з тієї ж таки Фултонської промови: «Наші труднощі й небезпеки не зникнуть, якщо ми заплющимо на них очі або просто будемо чекати, коли щось станеться, або будемо провадити політику вмиротворення». Проблема в тому, що в сучасному світі навряд чи вдасться знайти людей такого самого масштабу, такого самого розуму й ясності мислення, яких західний світ вислухає не формально, а уважно. І буде готовий діяти за цією новою програмою.
А сьогодні ми повертаємося до подібного стану — ми спостерігаємо певний масштабний реверсивний процес: цивілізований світ, вийшовши у ХХI століття з величезними планами на мирний і благополучний розвиток, зіткнувся з реваншистською Росією, яка спочатку стрімко відкинула нас назад, у 80-ті роки, а тепер готується й далі повертати історію назад. І ми справді маємо всі шанси опинитись у ситуації, що подібна до зовні тривожного, внутрішньо кризового 1946-го року. Принаймні корейська проблема, яка зародилась у ті роки, знову повертається «на круги своя», тільки вже в більш зловісному, апокаліптичному масштабі.
Загроза в тому, що сьогодні модель поведінки Заходу — це знову модель «умиротворення». Це знову спроба «заплющити очі» і не вдаватися до жорстких дій для свого захисту. Утім, це цілком зрозуміло геоісторично: під час холодної війни Захід мав раціональну і глибоку мотивацію — він розумів, що захищав, від кого й навіщо. Тому жорсткі реакції — одна з прикмет часу конфронтації у холодній війні ХХ століття.
Нині такого розуміння не видно. Простий приклад: 1952 року офіційний Париж вигнав з французької столиці відому радянську організацію прикриття і структуру впливу КДБ — «Всесвітню раду миру». Вигнав саме за те, в чому сьогодні звинувачують проросійські структури на Заході: підрив політичної стабільності, пропаганда, деконсолідація західних суспільств. Сьогодні ж у Франції на повну силу працює російський медіахолдинг «Супутник» (який навіть чинний президент Е.Макрон називає «органом пропаганди»), з грудня 2017-го розпочне мовлення Russia Today France, а в самому центрі Парижа 2016 року зведено Свято-Троїцький собор, який обійшовся Росії в десятки мільйонів євро. Залишилося знову повернути з Афін «Всесвітню раду миру» назад, у Париж — і коло замкнеться...
Народження Фенікса?
Мир — це не відсутність війни, а чеснота, що випливає з твердості духу.
Бенедикт Спіноза
Я хотів би, щоб ми дивилися на ситуацію нинішньої геостратегічної кризовості з кількох боків, вбачаючи в ній не тільки загрозу, а й об'єктивну можливість. Адже, як зазначав Карл Ясперс, «ми стаємо самі собою зі зміною усвідомлення нами буття». Проте це можливо лише визнавши низку важливих поточних станів.
Насамперед — світ холодної війни і всі побудовані на цьому хиткому фундаменті конструкції остаточно відходять у минуле. Гібридна війна, розв'язана Росією як своєрідна «Друга холодна війна» (подібно до того, як Друга світова була ініційована нацистською Німеччиною як реванш за поразку в Першій світовій), показала, що за нинішньої політичної моделі Захід не готовий до нових масштабних викликів. Мабуть, у цьому ключі наших європейських партнерів навіть складно звинувачувати в нерішучості — реакція на нову загрозу, на нові-старі методи атак Росії виявляється за межами самого розуміння загрози і здатності Європи (політичної, організаційної, правової) реагувати на них.
Інтеграційні союзи, побудовані за час попередніх 50–70 років виявляються малоефективними в нових умовах. По суті, Росія, зумівши дуже точково докласти свої зусилля, змогла посилити серйозні внутрішні протиріччя і зіграти на них. Спочатку Brexit, потім події у Каталонії, готовність Шотландії знову порушити тему референдуму про незалежність, заяви Венеції і Ломбардії про потребу надати їм більше автономії — хоча майже в усіх випадках проступає участь Росії (часто надмірно перебільшена), однак це не скасовує найголовнішого: поточний європейський інтеграційний проект виявляється неспроможним відповісти на зовнішню гібридну агресію. Його механізми захисту виявилися нездатними захистити те, заради чого їх було створено — зміцнення єдності Заходу, зміцнення демократії, миру і процвітання.
Європу може охопити масштабна пожежа, але саме тут і постає головне питання: буде це пожежа радикальної транс(ре)формації чи пожежа, яка знищує демократичний проект у цілому (чого й хоче Росія)?
Саме для того, щоб другий сценарій не був реалізований агресором, Заходу й потрібен «новий Фултон». Більше того, цілком можливо, що саме Захід тепер потребує також того, щоб «опустити залізну завісу» — аби захистити себе на якийсь час від зовнішнього загрози, переродитись і вступити в нове століття холодної війни справді готовим до захисту демократичних цінностей.
Гібридна війна тим самим стає своєрідним тлом для нової логіки європейської інтеграції — євроінтеграції некласичної або посткласичної, контури якої лише визначаються і не можуть бути конкретизовані в однозначній формі.
До речі, складно не зауважити й цікавого факту: всі деконструкції мирних світових порядків (як мінімум — у ХХ столітті з продовженням цієї традиції у ХХI) відбувалися за ініціативи авторитарних або тоталітарних держав. І вони ж ставали жертвами цих спроб. У 1930-х роках Адольф Гітлер вирішив, що світ потребує закріплення нового балансу сил на континенті — і відносно скоро (вже за десяток років!) став жертвою цієї спроби (яка спочатку розвивалася цілком вдало). Наслідком цієї спроби стало формування з розрізнених європейських держав стійких альянсів. У 1945–46 рр. СРСР вирішив, що слід скористатися ситуацією і закріпитися на нових територіях, розпочавши холодну війну з Заходом. За 45 років це призвело до зникнення СРСР з карти світу, а Захід вийшов з цього протистояння з новими військово-політичними та інтеграційними проектами. 2014 року путінська Росія вирішила, що настав час «встати з колін» (зруйнувати світовий порядок і розпочати воєнну агресію проти сусідів) — ну що ж... історичні тенденції явно не на боці Росії.
І щоразу Європа поставала з попелу попередньою, найчастіше — знищеною великою війною майже дощенту. Але міфічний Фенікс — птах наполегливий, і в його смерті завжди — запорука народження й оновлення.
При цьому складно заперечувати, що Фенікс «Оновленої Європи» буде принципово несхожим на ту Європу, яку ми звикли бачити останніми десятиліттями: з усього видно, вона буде більш націоналістичною, менш бюрократичною, більш радикальною, і на першому етапі — куди менш підкреслено демократично-політкоректною, оскільки має захистити себе від агресора. Росії здається, що вона вдало руйнує все дощенту і на цій основі побудує комфортніший для себе світ: «Ієрархія буде іншою... Як на мене, швидше за все, щось станеться у великій Євразії, де корінними країнами будуть Росія і Китай, але, можливо, з долученою до них Європою або її частиною, з Індією, Іраном, Туреччиною, Єгиптом», — вважає відомий адепт «вставання з колін» С.Караганов. Здається, що реальність нової Європи і взагалі оновленого Заходу йому геть не сподобається.
Однак і ми мусимо розуміти, що це точно буде зовсім не та Європа, з якою ми зараз вибудовуємо спільні інтеграційні проекти, куди ми готові і хочемо інтегруватися — цілком можливо, що ця нова Європа своїми конфігураціями радикально відрізнятиметься від нинішньої. Причому відмінності можуть бути за всіма параметрами — починаючи від ідеологічної та ціннісної конфігурації і закінчуючи військовою і політичною структурою. Ідея «Європи різних швидкостей» була спробою примирити традиційний піввіковий політичний устрій і нову реальність. Схоже, що спроба запізнилася. Сьогодні вже обговорюються нові інтеграційні об'єднання — ми бачимо, як невеликі внутрішньоєвропейські політичні союзи (на кшталт Вишеградської четвірки або Тримор'я/Міжмор'я) набувають несподіваного впливу і сил, готуючись стати новими «полюсами тяжіння», осьовими центрами оновленої Європи. І в цих альянсах дедалі більше військового складника, що знову ставить питання про те, яким буде майбутнє НАТО як військово-політичної структури.
Не варто думати, що нова Європа буде Європою роз'єднаною. Точніше, так хочеться думати Росії та адептам геополітичного реваншу. Ризикнемо припустити, що ці сподівання не виправдаються: забезпечити свій добробут Європа здатна лише за рахунок тісних економічних зв'язків і стабільного миру — як усередині себе, так і на своїх зовнішніх кордонах. І забезпечити цей стабільний мир стане першим і ключовим завданням нового європейського проекту, так само як це наприкінці
1940-х рр. було завданням європейських країн, які насамперед створили НАТО для захисту від Радянського Союзу і почали будувати політичну модель, у рамках якої намагалися максимально виключити вплив СРСР. І знову мав рацію Черчилль, пророкуючи в Фултоні: «Безпека світу вимагає нової єдності в Європі, від якої жодну сторону не слід відштовхувати назавжди».
Україна в «Оновленій Європі»
Бути створеним, щоб творити, любити і перемагати, — означає бути створеним, щоб жити в мирі. Але війна вчить усе програвати і ставати тим, чим ми не були.
Альбер Камю
У цій новій Європі, з її новими контурами, новими союзами, новою моделлю інтеграції Україні доведеться себе ще тільки шукати. Малоймовірно, що це буде простий і швидкий процес. І до цих трансформацій в Україні вистачало євроскептиків (хоча з кожним роком їх дедалі меншало, а агресія Росії лише прискорила цей процес), проте як реагуватимуть на нову Європу й відверті єврооптимісти — не зовсім зрозуміло.
Тим часом оновлення Європи — це як певний шанс, так і можливість для України. Одна з важливих українських євроскептичних тез звучала так: ми готуємося вступити до великого геополітичного проекту, який формувався без нас, де для нас місця не було передбачено, де ролі між учасниками розподілено заздалегідь, і радикальних змін такого розподілу не видно. Нова ситуація створює можливість безпосередньо взяти участь у формуванні оновленого європейського проекту, стати його реальним донором безпеки. І для нової Європи це буде важливо, оскільки російська агресія — це всерйоз і надовго. Швидше за все — до нового розвалу (або глибинного переформатування) самої Росії. Ресурсу для чого, втім, поки що не видно.
Однак цим можливий внесок України в майбутнє нової Європи не обмежується. Україна першою вступила у відкрите й жорстке протистояння з Росією, з її реваншистськими планами, першою протистоїть її гібридній агресії і шукає адекватні відповіді на неї. В Україні багато говорять про те, що Україна проводить масштабні реформи в усіх сферах — починаючи з пенсій і медицини і закінчуючи обороною і безпекою. Однак поза увагою залишається справді масштабна мегареформа — майже повна перебудова держави під потреби протидії гібридному конфлікту. У її рамках відшукуються шляхи трансформації законодавства (щоб пристосувати його до нових умов), адаптується економічна модель (квазімілітаризація економіки), посилюються зовнішньополітичні вектори, змінюється характер взаємодії по лінії «сектор безпеки — суспільство» (феномен добровольчих батальйонів і волонтерів, що вимагає свого принципового теоретичного осмислення і практичного засвоєння) та багато іншого.
Ми справді сьогодні маємо країну транзитного типу. Тільки це не транзит від авторитаризму до демократії — це стрімкий транзит від зародження демократії мирного часу до демократії реальності гібридної війни. З одного боку — повне збереження демократичних інститутів, процедур, підвищення відкритості перед суспільством, але з іншого — корекція цієї моделі для того, щоб відповідати новому виклику. І зараз, коли ми справді перебуваємо в стані цього великого переходу, — вкрай складно зрозуміти, яким має бути результат у підсумку. Більше того — не факт, що ми зможемо до кінця й відразу зрозуміти, що прийшли до нього. Судячи з усього, першим і ключовим критерієм його досягнення стане баланс між здатністю швидко й жорстко відповідати на будь-які прояви зовнішньої агресії (чи то конвенціональними силами агресора, чи то гібридними методами), а з іншого — забезпечити права і свободи громадян, що відповідають демократичному суспільству.
Можна точно сказати, що цей пошук не буде простим. І не буде швидким. Сьогодні цей процес перебуває під подвійним тиском.
З одного боку — зовнішня загроза нікуди не поділася. Агресор усе ще хоче розколоти українське суспільство, деморалізувати його, зруйнувати трансформацію і повернути Україну до зрозумілого агресору стану: корумпованого, авторитарного, глибоко вторинного щодо агресора. Для цього докладається чимало сил, однак від цієї вже звичної нам загрози ми почасти знайшли методи захисту.
З іншого боку — загроза внутрішня. Агресія нас захопила в той політичний момент, який характеризувався крайніми формами політичного популізму. У перші роки війни нам здавалося, що в порівнянні з тим, що ми бачили на виборах президента України 2010 року або в період до кінця 2013 року, повернення до шаленого популізму вже не буде. Схоже, ми помилялися: нинішні події на вулицях Києва показують, що є й більш дивні та деструктивні форми політичної активності, за якими — порожнеча обіцянок, агресія і жадоба влади. Те, що не вдається ворогові зовнішньому, з успіхом (на щастя — змінним) намагаються реалізувати внутрішні гравці.
Не виключено, що люди, які стоять за цими процесами, справді щиро думають, що вони краще знають, що ліпше для України і для її майбутнього. Однак у будь-якому разі ті форми, в яких вони намагаються вже сьогодні здобути владу, не витримують жодної критики. Де-факто ці сили сьогодні не виконують жодної творчої ролі. Натомість своїми зусиллями ховають майбутнє українського проекту в новій Європі. І відчуття трагедії, яка може розвернутися з цієї ситуації, на жаль, дедалі сильніше. Як правильно зауважили нещодавно члени «Групи «Першого грудня»: «сьогодні ми ще не дійшли до критичної точки, але на цей згубний шлях, як бачиться, вже знову стали. Оскільки аж надто вже зачаївся зовнішній ворог, вичікуючи, як спрацює його підривна стратегія й українці вкотре занапастять себе своїми ж руками».
А тим часом Україна справді може стати моделлю для європейських країн. Зрозуміло, що не за формою і станом економіки, не за поточним рівнем політичного процесу і політичної культури — тут нам іще самим багато чого вчитись у Європи (втім, там зараз теж не бракує деструктивних політичних гравців, багато з яких прямо спонсоруються Росією). Однак ми говоримо про загальну модель, про ключові стратегічні пріоритети, про форму організації суспільства, яка забезпечить захист цього самого суспільства від гібридної загрози і від реваншистської Росії. Якщо український проект виявиться успішним, то я впевнений — Україна зможе запропонувати Оновленій Європі моделі, які захистять її від російської агресії, дадуть можливість побудувати сильнішу, ціліснішу і послідовнішу Європу, надати їй нову динаміку. Однак домогтися цього в умовах внутрішньої політичної війни на знищення, війни на дестабілізацію політичної системи і державних інститутів неможливо, отже — пріоритетними завданнями є результативність та успішність процесів політичної консолідації, забезпечення успішності реформ і побудова держави, здатної захистити демократію від масштабної гібридної загрози з боку агресора. Вірю, що нам це до снаги.
- Информация о материале
Французький «АрселорМіттал» поставить «Турбоатому» сталі ще на 10 мільйонів
ПАТ «Турбоатом» 28 вересня уклало угоду з компанією «Industeel France S.A.» (Франція) про закупівлю сталі на 310 тис євро, або 9,64 млн грн. Про це повідомляється у системі «Прозорро».
Цьогоріч поставлять 64 шт. або 91 т плит розмірами 30х2086х2604 мм, 30х2086х2716 мм, 30х2223х2604 мм та 30х2223х2716 мм із корозійностійкої сталі аустенітного класу марки AISI 316L (EN 1.4404) за стандартом ASTM А240/А240М-15b.
Вони коштують 3 420 євро за тонну. Це на три відсотки дорожче за серпневу ціну від цього ж постачальника, яка становила 3 329 євро за тонну.
Передбачено допуски за ASTM А480 та 100% УЗК-дослідження за SA 578 level B +S1 із двох сторін плити. Полірована лицьова сторона поверхні матиме шорсткість Ra<3,2µm та покриття поліетиленом, а зворотній бік – шорсткість Ra<=6,3µm.
Французька «Industeel France S.A.» є дочірнім підприємством найбільшої металургійної компанії світу «ArcelorMittal».
- Информация о материале
Держгеокадастр як осередок беззаконня
З розвитком приватної власності в Україні на законодавчому рівні було закріплено право селян отримати земельний пай на території колишніх колгоспів.
Однак така можливість була не у всіх.
До мене як народного депутата не раз зверталися жителі смт. Стара Ушиця та с. Гораївка Кам'янець-Подільського району Хмельницької області щодо отримання інформації про можливість розпаювання земель колишнього радгоспу.
Згодом серед селян поширилися чутки про банкрутство та ліквідацію державного підприємства «Староушицьке», яке стало правонаступником радгоспу. Тому жителі цих населених пунктів попросили звернутися до центральних органів влади з проханням розглянути можливість розпаювання держпідприємства.
Я направив відповідне депутатське звернення до урядовців.
Мінагрополітики повідомило, що Кабмін виніс на розгляд Верховної Ради проект закону «Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» щодо деяких об'єктів сільськогосподарської та транспортної галузей.
Законопроект передбачає вилучення з переліку об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації, низки держпідприємств, що належать до сфери управління Мінагрополітики. Серед них — і ДП «Староушицьке».
Також у відповіді вказано, що після схвалення законопроекту Мінагрополітики ініціюватиме перед урядом процес розпаювання земель держпідприємства. Після такої відповіді все вказувало на те, що селянам вдасться отримати паї.
Однак історія отримала несподіваний поворот. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на цій території надало невідомим громадянам понад 300 дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства.
Це при тому, що ця територія досі перебуває у державній власності. Крім того, наразі землі колишнього радгоспу використовуються за договором оренди, і до селищної ради не надходило повідомлення про його розірвання.
Тобто не лише в людей намагаються забрати можливість отримати паї, за які вони борються довгі роки, а й бюджет Старої Ушиці не отримає 1,6 млн грн. Селяни написали нове звернення на моє ім'я, під яким підписалося близько 400 осіб.
Тоді я направив листи з проханням скасувати незаконно видані дозволи на розробку проектів землеустрою та припинити незаконні дії ГУ Держгеокадастру до керівництва Хмельницької області, в. о. голови Держслужби з питань геодезії, картографії та кадастру Олега Цвяха, міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, генпрокурора Юрія Луценка та прем'єр-міністра Володимира Гройсмана.
У своїй відповіді Аваков повідомив, що службові особи ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області, зловживаючи службовим становищем, внесли недостовірні відомості до офіційних документів щодо перебування земельних ділянок площею 1 942 га у власності чи користуванні, а також видали накази про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення ділянок у приватну власність для ведення особистого селянського господарства.
За цими фактами розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні з правовою кваліфікацією кримінального правопорушення за частиною 2 статті 364 «Зловживання владою або службовим становищем» та частиною 2 статті 366 «Службове підроблення» Кримінального кодексу.
Після оприлюднення скарг на дії Держгеокадастру від керівників міст і районів на засіданні Ради регіонального розвитку Гройсман заявив, що відсторонив Цвяха від виконання обов'язків голови держслужби і пообіцяв звернутися до Генпрокуратури та НАБУ із закликом порушити справи проти нього і керівників управлінь на місцях.
Спільно з представниками громади я знову повірив, що справа вирішиться позитивно, і беззаконня буде зупинене. Проте, здається, керівництво ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області на чолі з Василем Василенком не лише не зважає на закон, але й не боїться звільнення та кримінальних справ.
Нова інформація приголомшила ще більше: посадовці області надали кадастрові номери земельним ділянкам на території державного підприємства. Таким чином вони дозволили їх використання «новим власникам». 27 жовтня жителі смт. Стара Ушиця, сіл Гораївка та Колодіївка навідалися на засідання колегії Хмельницької ОДА, але голова Держгеокадастру Хмельниччини на ньому не був присутній.
До переїзду в Хмельницький Василенко працював на аналогічній посаді у Волинській області. Місцеві засоби масової інформації не раз обвинувачували його в корупції та незаконному роздаванні землі. З огляду на ситуацію на території мого виборчого округу зробив для себе певні припущення і рекомендував би правоохоронцям поцікавитися його діяльністю у попередні роки.
Варто констатувати, що дії ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області призвели до соціальної напруги та спонукають жителів Староушицької селищної ради до кардинальних дій. Люди вкотре заявили, що перекриватимуть дороги та палитимуть шини, якщо влада не зможе вирішити цю проблему.
Закликаю правоохоронців та органи державної влади вжити більш рішучих дій щодо виявленого беззаконня та повернути справу в правове русло.
- Информация о материале
«Справа про рюкзаки»: чому НАБУ зволікало з підозрою для Авакова
НАБУ і САП змогли оголосити підозру в розтраті Олександру Авакову, сину міністра внутрішніх справ, тільки після повторного допиту заступника міністра оборони і колишнього співробітника МВС Олега Шевчука. Суд поки відпустив Авакова-молодшого і його спільників під особисте зобов’язання. Але епопея з рюкзаками ще далека від завершення і може мати цікаві наслідки для її фігурантів.
Справа про «рюкзаки Авакова» донедавна могла вважатися класичною сплячою справою, яких в арсеналі нових антикорупційних органів також вистачає. Кримінальне провадження зареєструвала військова прокуратура 7 липня 2015 року. У 2016 його передали у новостворене НАБУ. І відтоді жодної підозри, але й справу не закривали.
Це після того, як два роки тому вся країна подивилась відео з кабінету заступника міністра Сергія Чеботаря, на якому обговорюється закупівля рюкзаків у підконтрольної сину міністра структури і в розмові бере участь син міністра.
Вже сам факт такого відео мав би бути приводом для перевірки і відповідних результатів. Але цього не сталося.
Через два роки видавалося так, ніби щодо фігурантів цієї справи діє негласний мораторій. Тим більше, коли САП і НАБУ вже не захотіли займатись справою про $40 млн Ігоря Котвіцького, нардепа від «Народного фронту», який є близьким до Арсена Авакова. Влітку цього року справу перекваліфікували на ухилення від сплати податків і віддали прокуратурі Київської області, де рік тому одну справу за цим епізодом уже закрили.
Але повертаючись до рюкзаків. 31 жовтня стало відомо про обшуки у сина міністра МВС. До вечора Олександру Авакову оголосили підозру. Разом із ним підозрюваними стали колишній заступник його батька Сергій Чеботар, а також харківський підприємець Володимир Литвин, який очолює ІТ-компанію «Turboseo».
На НАБУ і САП одразу посипався шквал критики. Мовляв, 2,5 роки не могли нікому оголосити підозри і зробили це саме тепер. В країні не перший місяць говорять про напруження відносин між президентом Петром Порошенком і міністром МВС Арсеном Аваковим, хоча ті цього публічно не визнають. Тому у справі одразу почали бачити політичний підтекст.
Щоправда ці гіпотези входили у певний дисонанс із діями тих же САП і НАБУ, коли 11 жовтня за підозрою в розтраті затримали посадовців Міноборони, серед яких заступник міністра Ігор Павловський. Це був удар по команді президента. По суті перший. Тоді як «Народний фронт» уже мав на своєму рахунку щонайменше справу Мартиненка.
Ввечері 1 листопада суд відпустив усіх трьох підозрюваних під особисте зобов’язання. Мотиви суду стануть відомі пізніше, коли суддя складе повний текст рішення.
Наразі рішення суду – це проміжна поразка НАБУ і САП в українському суді, адже вони просили взяти підозрюваних під варту з кількамільйонними заставами.
Але це не позбавляє антикорупційні органи шансів довести розслідування до кінця. Так що справжній суд ще попереду.
Півроку військової прокуратури
Кримінальне провадження щодо закупівлі рюкзаків Міністерством внутрішніх справ зареєструвала 7 липня 2015 військова прокуратура.
Це сталося після виходу на каналі Інтер сюжету про цей тендер від 01.12.2014, начебто таємно відзнятий у кабінеті заступника міністра МВС Сергія Чеботаря, на якому він домовляється із сином міністра про придбання рюкзаків. На той момент уже було відомо, що в кабінеті Чеботаря були знайдені «жучки». Але саме відео правоохоронні органи офіційно ніяк не коментували.
Тільки в березні 2016 прокуратура проводить обшук на складах МВС, де мали б знаходитись рюкзаки – основні речові докази і, ймовірно, предмет злочину. Але на той момент товару на складах уже немає. Рюкзаки давно порозвозили по поліцейських відділеннях в регіонах. Відтак прокуратура знаходить тільки один рюкзак з іншої партії, іншого постачальника і арештовує його, бо він трохи схожий на ті рюкзаки, що шукають.
У гру вступає НАБУ: перші підозри
У квітні 2016 справу передали в НАБУ. Уже в травні 2016 суд дає бюро доступ до складів поліції в регіонах, куди відвезли ті самі підозрілі рюкзаки. НАБУ ініціювало, щоб ДФІ провела ревізію в Міністерстві внутрішніх справ. У червні детективи отримують доступ до даних з телефона заступника міністра Сергія Чеботаря. У серпні НАБУ отримало доступ до телефона Арсена Авакова і засновника компанії-постачальника.
«Перший проект з’явився у січні 2017 року. Але на той час проект підозри був направлений тільки на одну особу – заступника міністра МВС… Мною було вирішено, що потрібне доопрацювання. Після того було проведено більше трьох десятків слідчих дій. 13 жовтня детективи звернулися до прокурорів з вказаними матеріалами провадження», - розповів 1 листопада на брифінгу голова САП Назар Холодницький.
«Жодного політичного підтексту не може бути. Слідчі дії були заплановані», - додав він.
Разом з тим, відомо, що відео з участю сина Авакова бюро мало з перших днів, як йому передали справу.
Фоноскопічна експертиза показала, що на відео розмовляють Сергій Чеботар і Олександр Аваков. Особи близькі до слідства підтвердили, що експертизу цю провели досить давно. Крім того, мобільні телефони Чеботаря і Авакова-молодшого у той день діяли в адмінбудівлі МВС.
Що це за відео?
Сьогодні вже точно відомо, що запис вело Головне управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Центрального управління Служби Безпеки України. Офіційно це контррозвідувальна справа №808. Що насправді знімали слідство досі не розголошує.
«Під час цієї розмови заступником міністра МВС здійснено телефонний дзвінок підлеглому Шевчуку, якому доведено до відома необхідність співпрацювати з Аваковим, а також з особою, яку він буде представляти. У ході досудового розслідування здобуто докази такої змови», - пояснив у суді прокурор САП Василь Кричун події на відео.
«Для участі у тендері був залучений так званий конвертаційний центр, працівники якого підробили всі документи від імені директора «Дніпровенд» і передали їх Литвину», - сказав прокурор Олександр Снєгірьов.
«Після тієї розмови Аваков відвідав пана Шевчука у його службовому кабінеті і знову підтвердив йому зміст тих домовленостей, яких він досяг з паном Чеботарем… У подальшому Шевчук, контактуючи з Литвином, передав йому зразок одного з рюкзаків, які раніше поставлялися до МВС», - розповів прокурор Снєгірьов.
На момент закупівлі на складах лежали рюкзаки, куплені МВС ще восени 2014, тому слідство вважає, що фактично потреби в закупівлі не було.
Товарознавча експертиза встановила, що рюкзаки коштували 555 грн, хоча на тендері їх купили по 2899 грн за одиницю.
За даними слідства, після перемоги на тендері помічники Литвин розшукали в інтернеті осіб, які б пошили такі рюкзаки для поліції. Шити взялося кілька осіб. Частину рюкзаків, за словами прокурора, нібито пошили в ’язні. Товар поставляли на квартиру, зареєстровану за Литвином.
Фіктивність фірми «Дніпровенд» уже була доведена в суді. Але директора і ще двох посадовців компанії звільнили від кримінальної відповідальності за строком давності.
Новий свідок НАБУ
Якщо вірити офіційній версії, то радикальний поворот у справі трапився два тижні тому – 13 жовтня.
На брифінгу цю дату назвав керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Назар Холодницький. За його словами, в цей день детективи НАБУ повідомили, що мають матеріали, достатні для складення підозри Олександру Авакову.
Згодом ситуація дещо прояснилася.
З’ясувалося, що 13 жовтня був допитаний заступник міністра оборони Олег Шевчук, який раніше був підлеглим Чеботаря і займався матеріально-технічним забезпеченням у МВС. Зазначимо, що 11 жовтня за підозрою в розтраті коштів на закупівлях палива НАБУ було затримано заступника міністра оборони Ігоря Павловського.
Як ми знаємо, на відео СБУ зафіксовано, як Чеботар дзвонить Шевчуку і дає йому вказівки співпрацювати з Аваковим-молодшим щодо придбання рюкзаків.
Тобто участь Шевчука була відома для детективів давно.
Що нового міг він повідомити у жовтні?
У грудні 2014 під час зустрічі з сином міністра Чеботар дзвонив Шевчуку по внутрішній лінії МВС. За даними наших джерел, слідчі повторно проаналізували телефонні контакти усіх фігурантів. І виявили номер мобільного телефона, який раніше залишався без уваги. Йшлося про особистий номер Шевчука, з якого він пізніше дзвонив Авакову і Литвину з приводу закупівлі. 13 жовтня він начебто підтвердив ці розмови детективам.
У САП запевняють, що не Шевчуком єдиним. Мовляв за останній рік вони провели не одну експертизу, а також допитали інших ключових свідків. Із судового реєстру відомо, що свідків справді викликали для допиту в суді. Це робиться у виняткових випадках, коли є загроза тиску на свідка до розгляду справи в суді по суті.
У НАБУ не поспішають розкривати всі карти, пояснюючи це тим, що обшуки тривають, а докази ще всі не зібрані, свідки всі не допитані. Напередодні проводилися обшуки за місцем проживання ще низки співробітників МВС. Раніше детективам не вдалося провести обшук квартири Олександра Авакова в Харкові після того, як квартал оточила поліція, отримавши повідомлення про замінування. У бюро це розцінили як перешкоджання їх роботі з боку міністра Авакова.
Наразі можна привітати НАБУ і САП з тим, що вони наважились оголосити підозри у досить незручній і проблемній справі. Результат цієї справи коштуватиме їм чималих репутаційних ризиків. Так само, як вже сьогодні несе ці ризики сам міністр Арсен Аваков. Тепер він також на гачку у НАБУ. Відтак чиновників і відомств, до яких би не було запитань в антикорупційних органів, з кожним днем стає все менше. І навіть після двох років роботи НАБУ до цього, очевидно, не всі ще готові.
- Информация о материале
Рюкзаки с двойным дном
Помнится, лет пять-шесть назад, сидели мы с двумя коллегами в ресторане клуба «5 элемент», куда нас пригласил Петр Порошенко. На очередном вираже своей политической карьеры, Петр Алексеевич традиционно решил сделать вид, что нужно посоветоваться.
— Представьте, что вы идете по мосту, а вам на встречу — банда хулиганов. Что делать? — спросил будущий президент.
— Бежать, — хором ответили мои коллеги.
— Бить в нос главаря, — в один голос дали свой вариант мы с Порошенко.
— А потом закрывать голову и почки, — уточнила я.
— Не-е-е… Хватать за руки и начинать вязкий базар, — возразил Петр Алексеевич.
Так вот, по поводу задержания Александра Авакова, сына министра внутренних дел Арсена Авакова — не первого, но и не второго человека в стране. За пять прошедших дней интернет-читатели (телезрителям в такой степени не повезло) ознакомились с десятками версий произошедшего. В пыли и грязи отечественной политики каждый вправе додумывать свою конфигурацию бульдогов под ковром. И какая бы версия ни оказалась правильной — от этого пыли, грязи, возни и грызни в нынешнем составе украинских верхов меньше не станет.
Два вопроса: кто бросил снежок и каким будет масштаб схода лавины — интересуют всех, кто следит за себяносными боями. После общения с рядом влиятельных людей, у нас вырисовались следующие версии ответов на эти два вопроса.
Как удалось узнать ZN.UA, в январе 2017 г. детективы НАБУ предъявили прокурорам САП собранные по делу доказательства. После ознакомления с ними была назначена первая дата проведения обысков и задержаний по «рюкзачной» схеме — 25 января. По данным наших источников в САП и НАБУ, Назар Холодницкий план одобрил. Однако, по возвращению из США, где руководитель САП участвовал в торжествах по поводу инаугурации Дональда Трампа, операции был дан красный свет. Доказательств, собранных НАБУ, теперь показалось не достаточно.
Пытался ли Артем Сытник после января продавливать через САП решение об активных действиях? Нет. Почему? Очевидно, по причине ситуативного альянса с Арсеном Аваковым. В течение последних десяти месяцев на все настоятельные вопросы СМИ, включая ZN.UA, о перспективе «дела рюкзаков», Сытник каждый раз говорил о каких-то еще неоконченных экспертизах. Война ГПУ, НАПК и СБУ против НАБУ вынуждала руководителя Бюро искать если не союзника в лице Авакова, то, по крайней мере, не открывать еще один фронт, на этот раз — с МВД.
Дело так невесть сколько и лежало бы камушком под стелькой в ботинке Сытника, если бы около полутора месяцев назад не появился способный свидетель. И, как теперь стало известно, не кто-нибудь, а замминистра обороны Олег Шевчук, по должности, кстати, нынче исполняющий еще и обязанности отстраненного из-за расследования НАБУ заместителя министра обороны Павловского. Блестящая память и коммуникабельность Шевчука, ранее трудившегося в системе закупок МВД, обогатили следствие и участвовавших в допросах прокуроров САП дополнительными сведениями, которые, очевидно, и позволили Назару Холодницкому через пару недель поднять вопрос о сыне Авакова и «рюкзачной» схеме на совместном с НАБУ заседании. В минувшую субботу с подписями и печатями Спецпрокуратуры детективы отправились в суд за ордерами. А в понедельник уже с готовыми и по чести оформленными подозрениями — по трем адресам обвиняемых. Как утверждают источники в НАБУ, такой бюрократической роскоши со стороны Спецпрокуратуры им еще встречать не приходилось.
Разумеется, Назар Холодницкий в разговорах с представителями стороны Авакова уверял их, что был вынужден пойти на подписание ходатайств и подозрений под девятым валом давления со стороны Сытника. Такая позиция объяснима: все знают, что конфликт с президентом — это дорого, а с Аваковым — страшно.
«Сытник мог не выполнять поручения САП или, по крайней мере, предупредить Авакова заранее», — со злой обидой огрызаются в верхах «Народного фронта». М-да, пожалуй, не все, получившие штраф за парковку в неположенном месте готовы, как эталонные патриоты, радоваться тому, что система работает. Господа! А не о таком ли органе, как НАБУ вы мечтали в своих пафосных блогах? Вот они и заходят без стука к Насирову, к Авакову, к Порошенко на «Кузню», что на Рыбальском… Чисто по-человечески Арсена Авакова можно понять — речь о сыне, но не стоит забывать, что именно с его, Александра, зафиксированных коммерческих инициатив все и началось.
Точной картины произошедшего ни в НФ, ни даже в АП не имеет никто, ведь тактика Порошенко известна — каждого игрока держать в пузыре личных отношений, слов и поручений. А учитывая отношения в «клубке друзей», сопоставить информацию получается далеко не всегда. Но «Народному фронту» чувство самосохранения подсказывает, что в качестве базовой нужно выбрать версию Холодницкого. Ведь, если допустить, что не НАБУ, а САП придала толчок «делу о рюкзаках», то нужно реагировать на события, как на президентский жесткий антиаваковский ход, ведь не Сытника, а Холодницкого считают надежным звеном в пищевой цепи Порошенко. Но у НФ нет поля для быстрого ответного маневра: открытый конфликт с президентом означает распад коалиции и высочайшую вероятность досрочных выборов, к которым «Народный фронт» с его унылым рейтингом абсолютно не готов.
Обсуждение непростых отношений президента и министра внутренних дел в последнее время стало мейнстримом. Хотя, на самом деле, они никогда не были простыми. Аваков, несомненно, единственный взрослый министр в постмайданных правительствах. Матерый аппаратчик, интриган, бизнесмен. Это не Яценюк, которого всегда за руку держал кто-то из старших товарищей — от покойного Плужникова до отставной Нуланд и здравствующего Ахметова. Ко всем, связанным с Аваковым, зарубкам, оставленным в президентской душе страхами и жадностью, напомню о самых свежих. Кто рекомендовал Порошенко решить проблему Саакашвили посредством лишения гражданства? Кто дал утечку принятого решения в СМИ? Кто впустил Саакашвили через границу? Кто позволил поставить палатки 17 октября? Кто удержал от разгона акции? Кто курирует «Национальный корпус», предоставивший сцену митингующим? Кто встречался с Тимошенко? Кто призывает однопартийцев идти отдельным путем, опираясь на накопленный финансовый, медийный и административный ресурс? Кто настаивает на парламентской республике – единственной форме гарантии стабильности в разделе долей ЗАО «Украина»? На все эти вопросы у президента одинаково монотонный ответ — Аваков.
Имеет Порошенко прямое отношение к реанимации «дела рюкзаков» или нет — пусть Аваков сотоварищи в их «Карточном домике» определяют сами. Жаль только НАБУ, на которое теперь навалится еще и махина МВД. Но ничего, Сытника подопрут американцы, у которых уже практически вызрело решение в отношении нынешней правящей украинской верхушки (дело лишь за антикоррупционным судом, драфт вынужденно-президентского законопроекта о котором уже передан избранным депутатам для ознакомления). А пока тактическими последствиями ситуации президент, как игрок, вправе распоряжаться.
Дело в том, что Петру Порошенко, как и НФ, тоже не нужны досрочные парламентские выборы. Но по другим причинам. Первыми должны пройти президентские. И не только потому, что ему нужна концентрация усилий всех вынужденно лояльных групп для его переизбрания. Концентрация ресурсов, которая, случись первыми выборы в Раду, может распорошиться. Главная проблема в другом: сегодня, по убеждению президента, в силу финансовых, административных и медийных причин, у него нет оппонента, а досрочные парламентские выборы могут его породить.
Кандидату на второй срок необходимо удерживать в своей орбите врагов, ресурсы, и тех, кто может создать проблемы, усилив своей поддержкой других политических игроков. Истории с объединением НФ и БПП — один из способов достижения этой цели. Но «Народный фронт» не так давно вышел из переговорного процесса о создании совместной партии. Значит, ослабив, «главаря» нынешними событиями, НФ нужно в процесс вернуть.
При всей коробящей неискренности в отношениях между верхушками политических сил, руководящих нынешней парламентской коалицией, их основные цели совпадают: обеспечение личной безопасности; сохранность личных капиталов и сохранение доступа к механизму их приумножения — власти. Никто не хочет отвечать, терять и лишаться возможностей. По большому счету, и команда президента, и команда Авакова находятся в одной лодке. Жаль, что не только они.
- Информация о материале
Суд виправдав слідчого, якого підозрювали у вимаганні хабара за прикриття справи про ДТП
Харківське тервідділення АМКУ 24 жовтня прийняло попереднє рішення про заборону ТОВ «Здравофарм» здійснювати реалізацію дієтичної добавки «Біле вугілля – Здравофарм» дистриб’юторам, аптекам і кінцевим споживачам.
«Здравофарма» також зобов’язана протягом 15 днів з дати отримання рішення АМКУ вжити заходів для зупинки продажу дієтичної добавки «Білий вугілля – Здравофарм».
Рішення про заборону продажу препарату адмінколегія Харківського ТВ АМКУ винесла по скарзі ТОВ «Омніфарма Київ». Ця компанія з 2008 року має права інтелектуальної власності на використання знаку для товарів та послуг «Біле вугілля» і випускає лікарський засіб під назвою «Біле вугілля».
«Біле вугілля – Здравофарм» вийшло на ринок у 2017 році. У рішенні адміколегії вказано, що після цього обсяги реалізації «Білого вугілля» від «Омніфарм» впали з 48 759 одиниць на тиждень (03.07.2017-09.07.2017) до 41 483 одиниць на тиждень (18.09.2017-24.09.2017).
У той же час обсяги роздрібної реалізації дієтичної добавки «БІЛЕ ВУГІЛЛЯ-ЗДРАВОФАРМ» збільшились з початку його реалізації, а саме з 9 одиниць на тиждень (03.07.2017-09.07.2017) до 1 693 одиниць на тиждень (18.09.2017-24.09.2017).
Це рішення Харківського ТВ АМКУ є попереднім, тобто таким, що діє до розгляду адмінколегією питання по суті. Наразі законодавством цей термін розгляду взагалі не регламентований, а відтак заборона на продаж може діяти невизначений термін. При цьому остаточне рішення може бути винесено на користь «Здравофарми», або справа взагалі буде колись закрита через не доведення вчинення порушення відповідачем. Але він нестиме збитки від заборони продажу товару у період розгляду.
У рішенні Харківського ТВ АМКУ не вказано жодних часових рамок щодо розгляду питання. Але повідомляється, що згідно з пунктом 4 статті 50 та абзацом другим частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» невиконання попереднього рішення є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, за яке накладається штраф у розмірі до 10% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.
Попереднє рішення підписав керівник Харківського ТВ АМКУ Ігор Гейда, колишній службовець СБУ, якого підозрювали у зв’язкам з лідером сепаратистського «Оплоту» Жиліним.
В декларації за 2016 рік на Гейду і його дружину Ірину записано дві квартири у Харкові площею 110 кв м і 115 кв м, будинок площею 398 кв м, будинок у Дергачівському районі площею 71 кв м. На дружину зареєстровано автомобіль Lexus NX300H 20015 р.в., хоча в декларації немає жодних даних про її доходи від роботи. Ігор Гейда задекларував 263 тис грн. зарплати у Тернопільському УСБУ.
Основним власником ТОВ «Омніфарма Київ» є Олег Курченко.
«Здравофарма» належить харків’янам Сергію Плису і Артему Марченку. Плис у ТОВ «Астрафарм» є бізнес-партнером Володимира Рижея, одного з власників фірм «Галафарм» і «Людмила-фарм ко».
- Информация о материале
Страница 168 из 2102
