Як зробити свій бізнес успішним? Відповіді на це питання присвячені тонни літератури, багаторічні курси лекцій у провідних університетах світу. Рецепт справжнього успіху доступний не кожному. Але, схоже, харківський чиновник Володимир Чумаков не з чуток знає, як ловити удачу за хвіст, вміти заробляти, а головне – витрачати мільйони! Історія цього обранця долі вражає. Розглянемо складові успіху
Зиґзаґ удачі
Історія карколомної вдачі пана Чумакова розпочалася з товариства з обмеженою відповідальністю з ремонту автомобільних доріг «Паркінг+». Із 2007 року він був його директором та засновником. Чи знав він, що стане батьком-засновником компанії, яка за перші ж 8 років отримає з бюджету мільярд гривень і будуватиме й ремонтуватиме всі основні шляхи в рідному місті? Це невідомо. Утім, відчуття успіху в Чумакова, вочевидь, у крові. Бо навесні 2010 року наш герой здійснив «хід конем» і прийняв украй вдале для кар’єри рішення – очолив Департамент будівництва та шляхового господарства Харківської міськради.
Саме з цього періоду за дивним збігом обставин розпочинається золота ера для підприємства «Паркінг+». Воно отримує всі найважливіші замовлення на будівництво та ремонт автошляхів. За даними протоколів розкриття закупівель, розміщених на z.texty.org.ua, з 2010 року компанії замовили з бюджету міста послуг на суму 1,68 мільярда гривень за 131 угодою.
Оберти нарощуються щороку. «Згідно з даними аналітичного порталу, з моменту запровадження системи Prozorro, тобто з липня 2016 року, ТОВ «Паркінг+» уклав договорів щодо закупівель на суму 50 мільйонів гривень. Цей учасник є постачальником лише у Харківській області. При чому замовник зазвичай один і той самий – Харківська міськрада. «Договори учасник отримував лише через переговорні процедури та напряму, в разі суми нижче порогів. Наразі він брав участь ще в одному тендері, однак поки без результату. Тобто замовник сам знаходив, з ким підписувати договір і розміщував звіт про це у Prozorro, оскільки має робити це відповідно до закону», – коментує результати пошуку експерт із закупівель Transparency International Україна Михайло Невдаха.
(Натисніть на зображення, щоб збільшити його. Відкриється у новому вікні)
Надійні друзі
Які ж вищі сили допомагають підприємству бути таким успішним і отримувати без конкурсу всі важливі замовлення? Можливо, допомагає енергетика колишнього співзасновника Чумакова? Чи департамент шляхобудівництва має із «Паркінг+» більш стійкі зв’язки?
Подивимося. Керівником і підписантом «Паркінг+» з квітня 2010 року є В’ячеслав Блінкін. Тоді ж підприємство перереєстрували на Галину Давидову. Вона також була співзасновницею обслуговуючого кооперативу «ЖБК «Триумф», який безкоштовно одержав у власність земельну ділянку площею 1,68 га на провулку Тульському у харківському парку біля резиденції народного депутата від «Опозиційного блоку» Михайла Добкіна. Окрім того, Галина Давидова є співвласником ТОВ «Франко» разом із Віталієм Печурою – людиною з близького оточення харківського міського голови Геннадія Кернеса. Як бачимо, успішним людям слід мати надійні тили й впливових друзів, які завжди підставлять плече.
Але на цьому перелік впливових товаришів Чумакова не завершується. До недавнього часу кінцевим бенефіціарним власником «Паркінг+» була громадянка Швейцарії Альбіна Бьоклі-Карданова, менеджер російських братів-бізнесменів Бориса і Михайла Зінгаревичів.
Нині ж «Паркінг+» записаний на гонконгський офшор. 83,94% харківського ТОВ «Паркінг+» тепер належить гонконгському офшору Dragon Investment Development Limited. Кінцевим бенефіціарним власником цього гонконгського офшору є громадянин Малайзії Тан Джин Лі, який, як і Альбіна, мешкає у Швейцарії. Ми не знаємо, чим відомий цей малазієць. Утім, віримо, що він вартий довіри, буде всіляко сприяти розвитку такого потужного підприємства і працюватиме на користь України.
Економії – ні!
Ще одне правило життя, яким керується Володимир Чумаков: не шкодуй грошей, якщо справа стосується фірми, що дала тобі путівку в успішне життя. Особливо, якщо йдеться про бюджетні гроші. З легкої руки керівника Департаменту будівництва, «Паркінг+» має змогу ладнати дороги подекуди вдвічі дорожче, ніж це коштує в середньому по країні.
Наприклад, у травні минулого року «Паркінг+» отримав 20,48 мільйона гривень на капітальний ремонт доріг на п’яти вулицях. Вартість капремонту 1 кв. м. проїжджої частини склала від 560 до 1250 гривень, що вдвічі вище за середньоукраїнські розцінки в цей період.
У червні 2016 підприємство отримало 80,98 мільйона гривень на реконструкцію частини Московського проспекту. Тоді 1 км обійшовся бюджету міста у 43,07 мільйона гривень. А у серпні «Паркінг+» отримав 89,67 мільйона гривень вже на реконструкцію іншої ділянки того ж проспекту. Тільки тепер вартість 1 кілометра подорожчала вдвічі і коштувала майже 90 мільйонів.
Чи відповідає якість харківських доріг високій вартості їхнього ремонту? Без сумніву! Адже деякі дороги у Харкові ремонтують по два рази на рік. Принаймні, за документами. Так, наприклад, завдяки системі ProZorro стало відомо, що Департамент будівництва та шляхового господарства Харківської міськради у жовтні 2016 року уклав договір на ремонт вулиці Університетської вартістю в 1,04 мільйона гривень. Але цю ж ділянку вулиці в Харкові вже ремонтували навесні, про що чиновники звітували у пресі. Обидва замовлення виконало комунальне підприємство «Шляхрембуд». Така ж ситуація відбулася із Сергіївським майданом, який у 2016 році було відремонтовано двічі. Не встигли доремонтувати майдан в перший раз, на його ремонт одразу ж було укладено договір із уже відомим нам товариством «Паркінг+» на суму 1,29 мільйона гривень.
Із такою завзятістю до ремонтування доріг Харків просто зобов’язаний бути найкращим містом для автомобілістів, чи не так?
Достойне життя
Незважаючи на значний внесок Чумакова у розвиток міста, його зарплатня є досить скромною. У минулому році вона склала всього 98 447 гривень, тобто отримував трохи більше від 8 тисяч гривень на місяць.
У 2015 році зарплатня і дохід Володимира Чумакова був ще меншим – 55,7 тисячі гривень на рік, тобто 4,6 тисячі гривень на місяць. А у 2014 році зарплатня Чумакова склала 48,85 тисячі гривень, тобто лише 4 тисячі гривень на місяць.
Основна частина матеріального тягаря сім’ї лягла на тендітні плечі дружини Володимира Чумакова – Ольги. Щоб хоч якось підтримувати сім’ю на плаву, їй доводиться активно займатися підприємницькою діяльністю. І дуже успішно. Наприклад, у минулому році вона заробила аж 1 мільйон 187 тисяч гривень! Позаминулого – 1 мільйон 554 тисяч гривень, а у 2014-му – 974 тисяч гривень.
От що означає бути хорошим менеджером!
Шляхобудівник обирає позашляховик
Заробляти багато грошей – мало. Їх потрібно ще й вміти витрачати.
Так, сімейство Чумакових не приховує свою любов до розкішних авто.
Примітно, що головний шляхобудівник Харківщини чомусь полюбляє позашляховики. Невже якість доріг цього вимагає? У липні 2016 року пан Чумаков придбав автомобіль класу люкс за 2,37 мільйона гривень. Чиновник уподобав Mercedes-Benz GLS 350 D 4 Matic. Це новинка від Мерседесу 2016 модельного року, новий позашляховик Mercedes-Benz GLS-класу. В автосалонах України ця модель з’явилася в квітні минулого року. У червні того ж року Чумаков також придбав квадроцикл JCB Workmax 800 D 2014 року випуску. На нього витратив 257,5 тисячі гривень.
Дружина Чумакова Ольга у квітні придбала Porsche Cayenne 2016 року випуску за 2,52 мільйона гривень. Таким чином, на засоби пересування у 2016 році сім’я витратила близько 5 мільйонів гривень. Ці кошти значно перевищують спільний дохід за рік. Мабуть, на покупки відкладали гроші багато років. Та ще й довелося продавати стару машину, за яку подружжя у 2016 році виручило 1,68 мільйонагривень.
Вирішенням житлового питання в сім’ї також повністю займається Ольга. На жінку записана квартира у Харкові площею 104,3 квадратних метри, житловий будинок площею 240 квадратних метрів у котеджному селищі Бистре Харківського району і 0,3 га землі у цьому ж селищі.
Володимир не має у власності об’єктів нерухомості, але володіє колекцією з 5 коштовних годинників, серед яких Perelet Double Rotor, Ulysse Nardin Maxi Marine Diver Chronometer, Ulysse Nardin Classico Luna, Hublot Classic Fusion та Zenith Pilot Extra Special.
. Усі його публічні повідомлення стосуються лише вулиць Харкова, де буде проводитися ремонт дороги. У приймальній Чумакова порадили звернутися до відділу зв’язків зі ЗМІ Харківської міської ради.Transparency International Україна надіслала інформаційний запит (№1458 від 16 червня) до Харківської міськради і попередила про нього голову Департаменту з питань інформації і зав’язків із громадськістю Юрія Сидоренка. Перше питання у ньому стосується принципів відбору постачальника для ремонту доріг, за якими ключові замовлення Харківська міськрада віддає товариству «Паркінг+». Друге питання полягає у невідповідності витрат сім’ї Чумакова річному доходу згідно електронної декларації за 2016 рік. 19 червня організація отримала повідомлення, у якому йшлося, що запит буде розглядатися в рамках закону «Про звернення громадян». Згідно з ним, як відомо, інформація надається протягом 30 робочих днів. Тож, чекаємо.