Останнім часом, досить поширеним є жарт про те, що з настанням такої довгоочікуваної весни першим розтає не сніг, а асфальт на дорогах. Однак для водіїв цей гумор не є веселим. Така погана якість дорожнього покриття негативно впливає на стан автомобілів.

Для того, щоб притягнути до відповідальності за бездіяльність комунальні служби за неналежне утримання дорожнього покриття, кожному водію необхідно знати основні базові кроки, які допоможуть довести правоту в суді та стягнути компенсацію за пошкоджене авто.

Перші дії водія при ДТП передбачені Правилами дорожнього руху. Спочатку, необхідно зупинитися, включити «аварійку» і встановити знак аварійної зупинки. Не варто переміщати автомобіль. Викличте швидку допомогу і надайте першу допомогу постраждалим, якщо вони є. Після цього викличте поліцію і зафіксуйте обставини аварії, запишіть контакти очевидців ДТП (якщо такі є) - все це потім допоможе в ході розгляду адміністративної справи.

Наступним кроком, до того як прибудуть співробітники поліції, стане зібрання якомога більше доказів поганої якості дороги. Ці дані знадобляться для складання адміністративного протоколу. Кращий спосіб фіксації - це фото- і відеозйомка. Якщо в машині є відеореєстратор - відмінно, запис з нього може послужити надійним доказом у суді. Можна скористатися камерою мобільного телефону, планшета, фотоапарата.

Розкажіть детально представникам поліції їм про те, що трапилося і простежте, щоб всі деталі були зафіксовані в протоколі і схемі ДТП. На схемі ДТП обов'язково повинні бути відображені дорожні умови, розміри ділянок з різним станом дорожнього покриття; розміри і розміщення дефектів. Якщо будь-які деталі співробітник поліції не відображає (або не хоче відобразити), то необхідно обов'язково вказати це в ваших письмових зауваженнях до схеми і протоколу ДТП. Однак варто пам’ятати, що ключовим елементом протоколу буде відображення глибини ями.

Вимагайте щоб співробітники поліції викликали представників дорожньої служби. Згідно п.11 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони (затверджені постановою Кабміну від 30.03.1994 N198), дорожньо-експлуатаційні організації зобов'язані разом з поліцією брати участь в огляді місць ДТП для визначення дорожніх умов. Якщо відповідна посадова особа не викликалася або не прибула до місця події, вкажіть це у зауваженнях до протоколу ДТП. Найголовніше, протокол повинен бути оформлений на місці ДТП, а в якості причини події повинно бути зазначено незадовільний стан дорожнього покриття. (ДТП або пошкодження авто сталося внаслідок поганого стану дороги)!

Протокол повинен бути складений за ч. 4 ст.140 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУАП). Ця стаття передбачає відповідальність посадових осіб дорожньо-експлуатаційних організацій, за порушення правил, норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг і вулиць, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху чи позначення на автомобільних дорогах і вулицях місць провадження робіт. Обов'язково запишіть дані інспектора поліції, зробіть якомога більше детальних фотографій і відеозйомок місця ДТП.

Для встановлення збитку зверніться в офіційне СТО, або до незалежних оцінювачів. Довідка про пошкодження транспортного засобу оформляється на місці ДТП. Копію схеми і фотографії (якщо зйомка проводилася співробітниками поліції) можна отримати за письмовим зверненням до районного підрозділу поліції (за місцем ДТП).

Справи про адміністративні правопорушення за ч.1-3 ст.140 КУпАП розглядаються органами національної поліції, а по ч.4 ст.140 КУпАП - районними судами. В останньому випадку, крім штрафів, для винних передбачена адміністративна відповідальність за порушення правил утримання доріг, та навіть арешт на термін від п'яти до десяти днів.

Документи, які потрібно зібрати для подачі позову в суд:

- Довідка з поліції про ДТП;

- Копія протоколу про ДТП і схеми;

- Фотографії з місця ДТП;

- Експертна оцінка збитку;

- копія рахунку за проведення ремонту автомобіля (якщо ремонт вже проведено).

Відшкодування шкоди в даному випадку, згідно зі ст. 40 КУпАП можна вимагати при розгляді судом адміністративного протоколу щодо посадової особи дорожньо-експлуатаційних організацій або в порядку цивільного судочинства.

Якщо машина була застрахована за договором КАСКО, і потерпілим були дотримані всі вимоги і умови договору страхування (про своєчасне повідомлення, надання всіх необхідних документів і т.д.), то компенсацію виплачує страхова компанія, потім страховики висувають регресний позов до дорожніх служб.

Судовий розгляд може обмежитися одним засіданням, а може розтягнутися на кілька років. Все залежить від зібраної доказової бази. Незважаючи на це боротися все таки варто, шанси на успіх є завжди. Середню тривалість судового розгляду визначити важко, все залежить від особливостей конкретної справи, впоратися швидше двох-трьох місяців навряд чи вдасться.

Преценденти в Україні є, зокрема в Черкаській області існує позитивна судова практика стягнення матеріальної та моральної шкоди за пошкодження автомобіля внаслідок поганого дорожнього покриття. Зокрема рішенням Придніпровського районного суду м. Черкас керівник комунального підприємства був визнаний винним у вчиненні адміністративного правопорушення за ч.4 ст.140 КупАП.

Після того постраждалим власником авто до Черкаського експлуатаційного лінійного управління автомобільних шляхів було подано цивільний позов про стягнення матеріальної та моральної шкоди.

Так за результатами розгляду вказаної справи з комунального підприємства було стягнено матеріальну шкоду в сумі 3 452 грн. 36 коп., та моральну шкоду в сумі 1 000 грн., а всього 4 452 грн. 36 коп.