У ніч з 20 на 21 грудня вже традиційно, під ялинку, приймалися бюджет на 2017 рік і зміни до податкового законодавства.
Цього року податкові зміни передбачені законопроектами №5132 і №5368.
Цей рік відрізнявся від попередніх тим, що уряд презентував проекти антикорупційних змін до податкового законодавства заздалегідь.
Податкові експерти, маючи час з ним ознайомитися, акцентували увагу на ключовій позитивній меті: боротьбі з корупцією в структурі органів ДФС.
Проте підхід до ухвалення важливих для бюджету законопроектів не змінився: розглядали їх нашвидкуруч, вночі, щоб прийняти потрібні лобістські норми.
Цього року переважна більшість таких норм надійшла від фракції «Народний фронт» — від народного депутата Олега Кришина. В обмін на інші преференції їх підтримала більшість від БПП на чолі з головою комітету з питань податкової та митної політики Ніною Южаніною, «Опозиційного блоку» та «Відродження».
Голосування показали, що з колишніми «регіоналами» домовлялися відкрито, без будь-якого сорому.
Цікаво, що ще 20 грудня представник фракції «Народний фронт» заявила: фракція одноголосно підтримає звільнення глави ДФС корупціонера Насірова, а вже вночі 21 грудня повернула йому основне джерело корупційних потоків.
У чому зрада
Головною антикорупційною новелою було передавання баз даних з податковою інформацією від Мінфіну до ДФС. Передбачалося, що ДФС лише користуватиметься базами, проте їх держателем буде Мінфін.
У 2016 році найбільші корупційні скандали з ДФС були пов'язані з тим, що з баз зникала інформація і в ручному режимі вносилися зміни. Змінювалася інформація про борги окремих підприємств, борги держави перед окремими підприємствами.
Так, у квітні 2016 року з баз даних ДФС зникло 3 терабайти (!) інформації. За це ніхто не відповів, хоча втрачена інформація може коштувати державі мільярди.
Що ж зробив депутат від «Народного фронту»? В останній день він наполіг, щоб бази не передавалися. Аргументація — «ми ще не готові».
Южаніна була головним поборником цієї норми, однак в день голосування сказала: «Пропонуємо провести технічний аудит і встановити контроль за базами, бо технічно забрати сервер з ДФС і перенести в Мінфін ми не можемо. Тоді треба ліквідовувати цей орган і переносити повністю функції в Міністерство фінансів».
Як наслідок, ключова антикорупційна податкова реформа була знищена.
Чи є перемога
Як виявилося, Кришин — лобіст широкого профілю. Крім інтересів ДФС він опікується справами приватних компаній, які видобувають вуглеводневу сировину. Депутат хотів передбачити для них податкову пільгу на рентну плату в розмірі 2% на рівні з компаніями, у яких є частка державної власності.
Так хотів, що після того, як ця правка не була прийнята в законопроекті №5132, він намагався проштовхнути її у законопроект №5368, що абсолютно незаконно. На щастя, цю правку під час голосування вдалося вилучити.
Не обійшлося без «регіоналів»
Членам фракції «Відродження» вдалося протягнути свої правки ще на етапі, коли йшло голосування в комітеті з питань податкової та митної політики.
Так, за ініціативи народного депутата Святаша була майже вдвічі знижена рентна плата на видобуток нафти. Власне, ПАТ «Укрнафта» як не платило податки, так і не платитиме їх, але тепер вже за меншою ставкою.
Що ще
Не тільки Кришин відзначився відкритим лобіюванням інтересів ДФС.
Я запропонував надзвичайно важливу для бізнесу правку до законопроекту №5368 №119. Відповідно до неї матеріали податкової перевірки із зафіксованими фактами порушень передаються від місцевих податкових до податкової міліції лише після підтвердження судом вчинених платником податків порушень.
За моїми підрахунками це дозволило б на 85% зменшити кількість кримінальних проваджень, які реєструються лише з метою тиску на підприємства.
Народний депутат Максим Курячий від БПП категорично заперечував проти прийняття вказаної правки. Оскільки у комітеті йому не вдалося переконати колег, він спільно з Южаніною кулуарно зібрав потрібних депутатів з комітету, щоб проголосувати за відхилення правки №119.
В результаті правку відхилили, а кожне підприємство, в якого була проведена податкова перевірка з донарахуванням понад 689 тис грн, може очікувати в новому році несподіваний візит співробітників податкової міліції.
Ліквідація податкової міліції?
Однією з найбільш очікуваних змін була ліквідація податкової міліції і створення фінансової поліції. Натомість в ухвалених змінах ліквідація податкової міліції лише декларується. Норми про ліквідацію набудуть чинності лише після ухвалення закону, що регулюватиме діяльність новоствореного органу.
Оскільки уряд досі не зареєстрував цей закон, вірогідність його прийняття у 2017 році, а може, і до нових парламентських виборів, дуже невелика.
Отже, в результаті маємо таке.
1. Бази даних Мінфіну не передаються, Насіров — молодець! Реформи? Забудьте!
2. «Укрнафта» не платитиме податки, але ставка податку буде менша.
3. Податкова міліція і далі розпочинатиме безпідставні кримінальні провадження.
4. Ліквідації податкової міліції найближчим часом не буде.
Є чому радіти?
У законопроекті №5368 залишилися прогресивні норми, але на фоні всіх вилучених пропозицій їх загальна частка значно зменшилася.
Були прийняті такі позитивні зміни для платників податків.
1. Запровадження єдиного реєстру заяв про відшкодування ПДВ, що робить прозорішою процедуру бюджетного відшкодування.
2. Скасування необхідності отримання висновку ДФС для відшкодування ПДВ, що в рази зменшує корупційні зловживання ДФС при такому відшкодуванні.
3. Заборона співробітникам ДФС в односторонньому порядку розривати договори про визнання електронних документів. Цим усувається неправомірний тиск на бізнес, адже коли податкова на власний розсуд розриває такі договори, підприємство не може подавати податкову звітність і виписувати податкові накладні за господарськими операціями.
4. Запровадження перерозподілу функцій у ДФС: перевірки проводитимуться на обласному рівні ДФС, а районні податкові виконуватимуть сервісні функції.
5. Передавання права підпису уповноваженим особам ДФС, а не лише її керівникам. Ця технічна правка дозволяє провести функціональну реформу ДФС, ліквідувати близько 200 юридичних осіб місцевих податкових інспекцій і натомість створити один орган з ефективним управлінням.
Хоча прийняті законопроекти №5368 і №5132 уже зараз не справляють жодних позитивних вражень, техніко-юридичні правки, які готуються в секретаріаті комітету, можуть принести кілька нових «сюрпризів». Як показує практика, вони здатні докорінно змінити ухвалені законопроекти.