Останній тиждень виявився особливо напруженим для понад тисячі українців, які стали заручниками комерційного конфлікту між авіакомпанією Bravo Airways та туроператором Oasis Travel.
Зараз ситуація з поверненням туристів уже врегульована, але сторони досі не можуть визначитися, через кого постраждали мандрівники. Обидві сторони заперечують свою вину. Крапку у їхньому спорі повинен поставити суд.
Втім, покарати Bravo та Oasis за недбалість може і влада: за туристичну галузь в Україні відповідає Мінекономіки, а авіаперевізники перебувають «під крилом» Мінінфраструктури.
Що загрожує компаніям, винним у туристичному колапсі, та що робити українцям, чиї відпустки були зіпсовані, розповідає ЕП.
Зіпсований відпочинок
Наприкінці минулого тижня стало відомо про сотні українських туристів, які кілька діб не могли вилетіти з Тунісу, Грузії, Албанії та низки інших країн через конфлікт між туроператором Oasis Travel та авіакомпанією Bravo Airways.
Bravo Airways була заснована у 2012 році. Основний вид її діяльності — пасажирські перевезення на регулярних та чартерних маршрутах. Літаки перевізника базуються в аеропорту «Київ».
У реєстрі засновників компанії значиться фізособа Любов Орловська. Справжнім власником Bravo називають ліванського бізнесмена Родріга Мерхежа. З ним пов'язують ще кілька українських авіакомпаній.
Oasis Travel працює на ринку України з 1998 року. Оператор пропонує туристам такі напрямки: Туніс, Таїланд, Єгипет, Індія, ОАЕ, Шрі Ланка, Марокко та Йорданія.
Засновником Oasis Travel вказаний уродженець Тунісу Каіісі Рафік. Він також є директором туроператора. У компанії працює менше 20 співробітників.
Авіакомпанія і туроператор не виконали своїх зобов'язань щодо повернення громадян до України. А після того, як ця ситуація переросла у гучний скандал, компанії почали звинувачувати одна одну.
Перевізник заявив, що проблема виникла через заборгованість туроператора у розмірі 25 млн грн, а Oasis поклала відповідальність на авіаперевізника.
«Порушення у розкладі авіаперельотів є наслідком дій і рішень Bravo Airways, яка з червня 2018 року систематично порушувала умови договору про чартерні рейси до Тунісу, затримки вильотів перевищували 13 годин», — заявили у компанії.
В Oasis наголосили, що в результаті кількох аварійних посадок у Львові і Києві перевізник залишився без кількох літаків, що призвело до виникнення заборгованості перед аеропортами Тунісу.
«Перевізник не має коштів для оплати обслуговування рейсів в аеропортах Тунісу і, ймовірно, через це відмовився їх виконувати 27 червня. Пасажирам та Oasis Travel перевізник не надав жодної компенсації. В результаті постраждали понад 18 тис гостей», — заявив туроператор, який після інциденту змінив перевізника.
Поки компанії шукали крайнього, сотні українців кілька діб чекали на свої вильоти. 29 червня в ситуацію втрутився глава Мінінфраструктури Володимир Омелян, який пообіцяв, що впродовж доби всі українці повернуться додому.
Втім, туристам довелося чекати на порятунок ще кілька діб. Останні два рейси з мандрівниками повернулися в Україну аж 3 липня. Доправити їх на батьківщину погодилася компанія Bravo Airways. Загалом через цю ситуацію постраждали близько півтори тисячі туристів.
Розбір польотів
Ще до приземлення в українських аеропортах останніх літаків з туристами Мінінфраструктури провело нараду за участю Омеляна, представників Державіаслужби, МЗС та авіакомпанії Bravo Airways.
За підсумками заходу його учасники озвучили ключові тези.
По-перше, протягом найближчих двох тижнів Державна авіаційна служба повинна провести повну технічну ревізію літаків, які використовуються для нерегулярних перевезень.
По-друге, з 2019 року планується обмежити вік пасажирських літаків, які можуть використовуватися в Україні, 20 роками.
«Ми хочемо розробити пільгову лізингову програму із залученням держбанків, аби флот можна було оновлювати швидше і якісніше. Хочемо залучити до цього компанію «Антонов», зокрема їх серію Ан-158, для здійснення спершу внутрішніх перельотів, а далі — і міжнародних», — сказав керівник МІУ.
По-третє, до кінця поточного тижня Мінінфраструктури обіцяє розмістити на своєму сайті рейтинг авіакомпаній. »Він буде оновлюватися щомісяця. Кожен громадянин, туроператор, турагенство зможе побачити якість ринку», — додав міністр.
Держсекретар МЗС Андрій Заєць наголосив, що найбільша проблема, з якою зіштовхнулися українці в останні дні, — відсутність інформації.
«Необхідно регламентувати зобов'язання авіакомпаній і туристичних агентств підтримувати цілодобово гарячу лінію. Підтримуємо ініціативу регулярної публікації рейтингу авіакомпаній з точки зору дотримання ними розкладу польотів», — заявив Заєць.
На нараді був присутній і представник Bravo Airways, який повідомив про намір компанії судитися з туроператором. «Всі розбори будуть потім. Ми будемо відпрацьовувати свою частину з юридичної точки зору. Подаватимемо до суду на замовника», — сказав представник Bravo Ігор Логвіненко.
Представники Oasis Travel на зустріч у міністерстві не прийшли. Свою позицію вони зможуть озвучити 4 липня на нараді у Міністерстві економічного розвитку.
Хто винен і що робити
Хто насправді спричинив туристичний колапс, ще слід з'ясувати, але винні мусять за це відповісти.
«Ретельний і всебічний аудит повинен з’ясувати, чому компанії не виконують умови ліцензій і чи взагалі здатні їх виконувати», — заявив міністр закордонних справ Павло Клімкін. Він закликав знайти винних і покарати їх.
Омелян, схоже, винних уже знайшов. Він запропонував Мінекономіки позбавити туроператора Oasis Travel ліцензії.
«За туристичну галузь у нас відповідає Мінекономіки. Я звернувся з рекомендацією позбавити цю компанію ліцензії і звернутися до правоохоронного органу», — сказав міністр.
За його словами, ці питання будуть розглянуті 4 липня на нараді в МЕРТ під головуванням глави відомства Степана Кубіва.
Авіаперевізника можуть оштрафувати, якщо виявиться, що рейси затримувалися без будь-яких пояснень. Зробити це може Державіаслужба.
А що робити туристам? Представники Мінінфраструктури та МЗС рекомендують громадянам, яким довелося ночувати в залах очікування аеропортів, колективно звернутися до суду. Такої ж думки і партнер юридичної фірми «Анте» Андрій Гук.
«Судових прецедентів, коли пасажири доводять справу до кінця й отримують компенсації, дуже багато. Однак часто люди залишають цю ситуацію в минулому і не намагаються захистити свої права. Це неправильно.
Мій досвід показує: коли група пасажирів об'єднується, то справа навіть не завжди доходить до суду. Як правило, авіакомпанія чи туроператор погоджуються виплатити компенсації без судових розглядів», — каже Гук.
Втім, додає юрист, якщо компанії відмовляються платити, то суд може бути ефективним інструментом.
«Слід відкинути стереотипи, судові справи щодо таких випадків можна вигравати й отримувати компенсації», — підсумовує експерт.
Загалом затримки чартерних рейсів з українськими туристами відбуваються ледь не щодня.
Зазвичай такі рейси призначають на глибоку ніч, коли кожну годину очікування люди переносять значно важче, ніж вдень.
До того ж, цими рейсами мандрівники часто летять з дітьми.
Останніми днями лунають думки, що держава повинна посилити нагляд за чартерними польотами і припинити роботу окремих авіаперевізників.
Також стає популярною теза про необхідність внесення змін у законодавство, які дозволять надавати пасажирам туристичних чартерних рейсів суттєві грошові компенсації у разі затримки рейсів.