Наприкінці минулого року завершилася податкова реформа, що мала на меті внесення низки важливих змін до українського законодавства.
Зокрема, деякі нововведення виявилися обнадійливими для компаній, що провадили чи провадять господарську діяльність в окремих районах Донецької та Луганської областей.
Головною подією для бізнесу стало прийняття закону №1797 «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо покращення інвестиційного клімату в Україні».
Над цим законопроектом декілька місяців працювала робоча група при Міністерстві фінансів України. Документ неодноразово зазнавав значних змін. Зокрема, питання оподаткування нерухомості та землі в окремих районах Донецької та Луганської областей (ОРДЛО) декілька разів зникало з робочих редакцій законопроекту – проте до фінального тексту відповідні пункти все ж таки увійшли.
Пункт 38.6. Прикінцевих положень Податкового Кодексу:
«Об'єкти житлової та нежитлової нерухомості, що розташовані на території населених пунктів, на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об'єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статті 266 цього Кодексу у період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому закінчено проведення антитерористичної операції».
Пункт 38.7. Прикінцевих положень ПКУ:
«Не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, які розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення та перебувають у власності та/або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, у період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому закінчено проведення антитерористичної операції».
Питання оподаткування не було врегульовано з початку проведення АТО, а отже компанії були вимушені сплачувати податки за землю та нерухомість, що знаходиться у приватній власності. А ті об'єкти комунальної власності, які були звільненні від оподаткування законом №1669 «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції«, – мали у судовому порядку доводити, що вони насправді звільненні від сплати податків, оскільки ця норма повинна передбачатися Податковим Кодексом.
Окремо необхідно відмітити, що компанії звільняються від оподаткування нерухомості та землі починаючи з 14 квітня 2014 року. А отже, всі сплати, котрі були внесені, вважатимуться переплатами і можуть бути зараховані в рахунок наступних платежів.
Проте не вирішеним залишається питання: що робити компаніям, котрі мають лише активи в ОРДЛО?..
Наступною зміною стало прийняття закону №1789 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо удосконалення складання та виконання бюджетів».
Цим законопроектом передбачається, що органи Казначейства України здійснюють повернення коштів, помилково чи надміру зарахованих до місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень.
Проте з початку проведення АТО питання повернення переплат залишається відкритим. До сьогодні бізнес все ще не має роз'яснення щодо повернення коштів та чіткого розуміння розмежування компетенцій державних органів.
Тож наразі не відомо, яким чином відбуватиметься повернення переплат, і скільки бізнесу доведеться чекати на свої кошти.
Ще однією важливою подією стало те, що 1 січня 2017 року набрав чинності закон України № 1726-VIII від 3 листопада 2016 року, що вносить зміни до закону № 877-V від 5 квітня 2007 року «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Прикінцеві положення цього закону передбачають, що:
– на період проведення АТО забороняється проведення перевірок органами ДФСУ суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення;
– заборона на проведення планових і позапланових перевірок суб'єктів господарювання (у тому числі проведення перевірок органами ДФСУ) – поширюється також на суб'єктів господарювання, які здійснили держреєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення АТО на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинну документацію щодо провадження ними господарської діяльності на території та в період проведення АТО.
Заборона проведення перевірок для компаній, які здійснювали свою господарську діяльність в ОРДЛО, є вкрай важливим кроком.
Адже на сьогоднішній день законодавством усе ще не передбачено механізму відновлення первинних документів, які могли бути втрачені, зіпсовані чи викрадені в ОРДЛО.
Під час перевірок компанії часто фізично не можуть надати всі необхідні документи – тому такі зміни на деякий час вирішують озвучені питання.
З огляду на ці нововведення, сподіваємося, що в цьому році підприємства почуватимуться більш захищено та впевнено, а дії Уряду будуть і в подальшому спрямовані на вирішення проблемних питань бізнесу в зоні АТО.