З 1 липня 2018 року почали діяти нові правила маркування тютюнових виробів акцизними марками. Тепер споживачі зможуть за кольором марки визначити, що перед ними: пачка сигарет, сигарил чи сигар. Що це дасть?
Опитані ЕП учасники ринку і податківці переконують: нові правила ліквідують схеми з мінімізації податкових зобов'язань. ЕП розбиралася, чи насправді це так, і яких нових змін платникам податків чекати в акцизній політиці.
Чому зростає «тінь»
Перехід на кольорові марки депутати узгодили ще в грудні 2017 року. Тоді, під час бюджетного процесу, у Податковий кодекс була внесена відповідна правка.
З 1 липня акцизні марки на сигарети з фільтром та без фільтра вітчизняного виробництва залишаться зеленого кольору, імпортного виробництва — синього. Для вітчизняних сигар, сигарил, кальянного та жувального тютюну вводяться марки помаранчево-зеленої кольорової гами.
Сигари, сигарили та тютюн імпортного виробництва позначатимуть рожево-бордовими акцизними марками.
Мета цих змін — посилити контроль за виробництвом, продажем та логістикою тютюнових виробів.
Контрабанда та контрафакт — традиційна проблема ринку підакцизних товарів, а в останні роки вона загострилася. Одна з причин — анексія Криму та війна на сході країни. Сигарети входять до переліку товарів, які ділки найчастіше нелегально перевозять через лінію розмежування з окупованими територіями.
«В Україні фіксується вкрай небезпечна ситуація: швидке зростання продажів сигарет, ввезених або виготовлених незаконно. Періодичний аудит ринку компанією «Кантар Ті Ен Ес» свідчить про дворазове зростання обсягів торгівлі незаконно ввезеними сигаретами у квітні 2018 року порівняно з квітнем 2016 року.
Зараз 3% ринку — це контрабандні сигарети», — каже директор з корпоративних питань компанії «Філіп Морріс Україна, Кавказ та Молдова» Наталія Бондаренко.
Для жорсткого контролю за виробництвом і реалізацією сигарет є й інша підстава.
Акцизна діра
Дотепер акцизні марки на сигарети та сигарили були однакові, але різне оподаткування. Акцизне навантаження на сигарети складається із специфічної та адвалорної ставок і мінімального податкового зобов'язання — МПЗ.
Специфічна ставка акцизу становить 577,98 грн за тис штук, МПЗ — 773,2 грн за тис штук, ставка акцизу на сигарили та інші тютюнові вироби — 726,15 грн за кг.
За словами менеджера з корпоративних питань компанії «JTI Україна» Андрія Фіти, мінімальне акцизне зобов'язання з пачки сигарет становить 15,46 грн. Всього податкові зобов'язання — акциз та ПДВ — становлять 18,55 грн. Одна акцизна марка коштує 9 коп, а частка податків у ціні пачки сигарет сягає 70%.
Однаковий колір акцизних марок на всі тютюнові вироби та різниця в оподаткуванні дозволяла мінімізувати податкові зобов'язання. «Виробник міг придбати акцизні марки для пачки, яка містить дві сигарили, і наклеїти її на пачку, що містить 20 сигарет», — наводить приклад Фіта.
На тютюновому ринку України працюють шість основних гравців. Четверо з них — міжнародні компанії: JTI працює у Кременчуці, British American Tobacco експлуатує Прилуцьку тютюнову фабрику, Philip Morris розташована у Харкові, а Imperial Tobacco опікується Київською тютюновою фабрикою. П'ятий гравець — Винниківська тютюнова фабрика — колишня Львівська. Шостий — Юнайтед Тобакко, яка розташована у місті Жовті Води на Дніпропетровщині.
Найскандальніший учасник ринку — Винниківська тютюнова фабрика. За даними преси, вона мінімізує податкові зобов'язання, наклеюючи марки для сигарил на сигарети.
ЕП уже пояснювала, в чому підозрюється ця фабрика. На початку 2018 року ДФС перевірила один з філіалів одного з тютюнових виробників і виявила там 452 тис пачок сигарет з фільтром, обклеєних акцизними марками для інших тютюнових виробів, які оподатковуються за меншими ставками.
За підрахунками фіскалів, податкові зобов'язання було занижено щонайменше на 3,5 млн грн. Як свідчать оперативні матеріали ДФС, під час обшуку було вилучено великі партії сигарет марок Strong та Lifa, які виробляє львівська фабрика.
Готовність до нових правил
Виробники та імпортери тютюнових виробів замовили на липень 15,355 млн марок нового взірця, з яких 11 млн штук — для маркування вітчизняної продукції і 4,355 млн штук — імпортної. Про це ЕП повідомили у прес-службі ДФС.
У 2017 році загальна кількість реалізованих «тютюнових» марок акцизного податку становила 3,4 млрд штук, за п'ять місяців 2018 року — 1,2 млрд штук.
«Спостерігається незначне зменшення виробництва тютюнових виробів. Це пов'язано з особливостями адміністрування акцизного податку з тютюнових виробів, коли виробники перед початком нового бюджетного року, який, як правило, супроводжується підвищенням акцизного податку, накопичують великі обсяги готової продукції на складах», — пояснили ЕП у фіскальній службі.
Опитані ЕП учасники ринку мають спільну думку: нова система акцизних марок дозволить зменшити можливості для маніпуляцій з акцизними марками.
Так, керівник відділу з роботи з державними органами компанії «Бритіш американ тобакко Україна» Юрій Рилач говорить, що запровадження нових зразків акцизних марок дозволить належним чином обліковувати нові товарні позиції на ринку.
«Нові правила маркування суттєво обмежать можливості недобросовісного використання акцизних марок для маркування товарів, що перебувають в різних режимах оподаткування», — вважає він.
За словами Рилача, це також полегшить виявлення нелегальної продукції: пачку сигарет, марковану неправильно, буде важко не помітити у місцях продажу. У JTI та Philip Morris такої ж думки: нові марки дозволять закрити діри у законодавстві і мінімізувати використання схеми з ухилення від сплати акцизного податку.
Утім, нові правила — це не кінець можливостей для інших схем. Відповідь ДФС на запит народного депутата Михайла Кобцева свідчить: у 2018 року львівська фабрика придбала майже 400 млн акцизних марок для сигар та сигарил.
Попереднє придбання акцизних марок старого зразка Кобцев пояснив так: «Ми живемо у вільній країні, і кожен може купувати що завгодно. Саме придбання напередодні зміни правил маркування — не доказ злочину. Однак, зважаючи на серйозну інформацію про цю фабрику у пресі та ДФС, це може свідчити про наміри продовжити зловживання з акцизними марками».
На прохання ЕП прокоментувати звинувачення у мінімізації податкових зобов'язань та авансову закупку акцизних марок у ВТФ відповіли, що готові надати коментарі особисто в руки 3 липня.
«Відповіді на поставлені вами питання, а також відповідні коментарі проблематики маркування тютюнових виробів можуть бути вам надані особисто 3 липня за адресою Винниківської тютюнової фабрики: м. Львів-Винники, вул. Шевченка, 1».
Варіанти відповіді e-mail, телефоном або будь-яким месенджером на фабриці не розглядають. Пропозицію зустрітися на день-два раніше, коли кореспондент ЕП перебував у Львові, керівництво фабрики розглядати відмовилося.
ДФС, своєю чергою, обіцяє відреагувати на оприлюднену інформацію та перевірити компанію на предмет дотримання законодавства щодо маркування тютюнових виробів та фактичного використання марок акцизного податку.
Це буде не перша перевірка. За даними джерел ЕП, податківці проблему бачать, але виявлення порушень поки «точкове» — фіксація нелегальних партій по Україні. Як зазначають співрозмовники видання в уряді, повністю зупинити виробництво на фабриці і покрити перевіркою усі філіали одночасно поки що складно.
Плани на майбутнє
Наступний крок, який декларується в акцизній політиці, — запуск електронної акцизної марки та зміна підходів до оподаткування.
У першому випадку мова йде про запуск електронної системи контролю за виробництвом та обігом сигарет. Запровадження електронної марки обговорюється не перший рік, однак досягти консенсусу досі не вдалося. Недавно ДФС та представники галузі активізували переговорний процес.
Зміна підходів до оподаткування полягає в тому, щоб включити у ставку акцизу вартість акцизної марки та податок з роздрібної торгівлі. Останній з'явився у 2015 році в рамках реформи децентралізації і є джерелом доходів місцевих бюджетів.
Як повідомляє ДФС, зараз 30-40% акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів не декларуються. Бюджет не отримав у 2017 році близько 800 млн грн. Після включення податку з роздрібної торгівлі в акциз кошти розподілятимуться між державним та місцевими бюджетами.
Вартість акцизної марки, за словами Бондаренко, також має бути частиною акцизного податку. На думку тютюнових виробників, це дозволить уникнути маніпуляцій з ціною акцизних марок.
«9 копійок — наче небагато на фоні мінімального акцизного зобов'язання: 15,46 грн за пачку. Проте, враховуючи кількість марок, яку купує індустрія (за нашими оцінками, понад 3 млрд у 2018 році), її вартість немала», — пояснює Рилач.
В Україні не раз переглядали вартість акцизних марок, в тому числі у зв'язку із запровадженням «спеціальних захисних елементів», наприклад, голограм.
«В результаті підвищень вартості марок зростали доходи суб'єктів господарської діяльності, але не держави. Для уникнення маніпуляцій з вартістю марок їх ціну слід включити до акцизного податку. Сплачуючи акциз за продукцію, виробник або імпортер отримує безкоштовно відповідну кількість марок», — резюмує він.
Усі ці пропозиції Мінфін та ДФС повинні оцінити на предмет фіскального ефекту та легкості адміністрування, адже об'єднання податків з їх подальшим розщепленням може збільшити навантаження на казначейство, а потім включити або не включити ці пропозиції у бюджет-2019.